MANIFEST MACRODEPÒSITS AL PORT

Les entitats ciutadanes d’Alacant i les persones particulars sota signants

MANIFESTEM

L’amenaça d’instal·lació de 18 macrodepòsits de combustible (700.000 tones) al Port urbà d’Alacant és irracional, insostenible i contrària als interessos generals, al model econòmic, als valors mediambientals i a la seguretat de la nostra ciutat.

El Port d’Alacant és, insistim, un port urbà, situat a l’eix central de la ciutat, adjacent i proper a barris molt poblats com Sant Gabriel, Gran Via Sud, Benalua, Eixample i Centre Històric, i en el qual, per tant, no tenen cabuda activitats perilloses ni contaminants que puguen suposar un greu perill per a la població o un alt risc de contaminació per a les persones i el medi ambient.
Es troba, a més, situat entre dos espais naturals protegits inclosos en la Xarxa Natura 2000 de la Unió Europea, per la seua condició de Lloc d’Interès Comunitari (LIC) i Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA): el LIC marí del Cap de l’Horta i el LIC i ZEPA marí de Tabarca, que s’estén des de l’entorn de la desembocadura del Barranc de les Ovelletes fins a l’illa de Tabarca. La nombrosa normativa legal en matèria mediambiental fa inviable l’autorització d’aquest tipus d’instal·lacions perilloses i contaminants, ja que el seu objectiu és impedir la contaminació procedent d’aquestes, que podria afectar també les platges urbanes del Postiguet, Sant Gabriel, l’Albufereta, l’Almadrava, Urbanova i Sant Joan.

El litoral de la ciutat, les seues platges i el seu port són fonamentals per al desenvolupament d’activitats econòmiques i, per tant, per al seu desenvolupament en general. Aquest tipus d’instal·lacions són incompatibles amb el nostre model de ciutat, beneficien molt pocs i perjudiquen els interessos socials, ambientals i econòmics generals. A més, van en la línia contrària a la lluita contra el canvi climàtic, fomentant l’ús de combustibles fòssils, principals causants de l’efecte hivernacle.

El Consell de l’APA va aprovar el 25 de juliol de 2019 la modificació de la concessió al moll 17 a favor del projecte promogut per l’empresa XC Business 90 SL. Això es va dur a terme sense tenir en compte ni ajustar-se a dret respecte a circumstàncies com:

– El descarat i irregular fraccionament del projecte en dues fases per evitar els majors controls exigibles, una primera amb 6 macrodepòsits que emmagatzemarien 100.000 tones de combustible i una segona amb altres 12, fins a un total de 700.000 tones.
– L’incompliment del Conveni signat el març de 1995 entre el Govern Central, l’Autoritat Portuària d’Alacant, la Generalitat Valenciana, l’Ajuntament d’Alacant i la companyia logística d’hidrocarburs CLH, pel qual, amb un “clar interès social” com a objectiu, es traslladaven els dipòsits de combustible aleshores existents al Port lluny del nucli urbà, i les institucions públiques intervinents es comprometien que “en el futur no hi havia d’haver instal·lacions d’aquestes característiques, per evitar les repercussions negatives de possibles accidents i el seu impacte ambiental”.
– L’incompliment de la distància mínima de 1.000 metres a nuclis urbans d’aquest tipus d’instal·lacions recollida en la llei 6/2014 de Qualitat Ambiental de la Generalitat Valenciana.
– La manca de la obligatòria Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) per part del Ministeri de Medi Ambient (MITECO).
– La manca de solvència econòmica, tècnica i professional de l’empresa promotora per fer front a les obligacions de la concessió. La memòria econòmica no recull ingressos, ni despeses ni recursos financers. A més, no està inscrita en el ROLECE, registre de licitadors del sector públic, ni figura en el Registre d’operadors de comercialització de productes petrolífers.
– L’absència de retén de bombers i de Pla d’Emergència al Port, així com la impossibilitat d’atendre una possible catàstrofe per part del cos de bombers de la ciutat.

– La manca de l’informe de seguretat exterior i emergències que ha d’emetre obligatòriament la Subdirecció General d’Emergències de la Conselleria de Justícia i Interior, dada la magnitud de l’emmagatzematge d’una substància perillosa i explosiva com són els combustibles plantejats en el projecte, en què no estan acreditades les mesures per abordar el perill per explosió i accident greu. A tot això, cal afegir l’enorme trànsit de camions cisterna que circularien per les immediacions dels densament poblats barris del sud, i concretament a menys de 100 m de diversos centres escolars de primària i instituts.
– L’existència en el mateix moll 19, a 60 metres d’on està prevista la instal·lació dels 6 macrodepòsits de la primera fase, de dues fàbriques que també manipulen substàncies perilloses i explosives, com el nitrat amònic de la planta de fertilitzants químics (que va provocar el gravíssim accident al Port de Beirut el 2020) i el procés de fabricació de betums modificats i emulsions bituminoses que requereixen de combustió contínua de gasoil i fueloil a la planta petroquímica de betum asfàltic.

L’atracament de grans petrolers al moll 19 (fins a 80.000 tones de combustible), a menys de 1.000 m de barris densament poblats, implicarà un risc inassumible per a aquesta ciutat, i comportarà, a més, vessaments continus i inevitables pel mer funcionament habitual de la instal·lació, el tràfec i fondeig de petrolers a la nostra badia i l’operació de bunkering o transvasament de combustible, tot això en ple LIC marí Tabarca; i una altíssima probabilitat d’un accident com el del Prestige el 2002.

Estem assistint atònits al desenvolupament d’un model de port esquizofrènic: activitats contaminants i perilloses com l’operativa d’emmagatzematge, càrrega i descàrrega de granels pulverulents a l’aire lliure i l’existència de dues fàbriques que manipulen substàncies perilloses, al costat d’un port que alberga l’atracament de grans creuers, un districte digital, un futur Palau de Congressos, la cessió de 200.000 m² a la hostaleria i la restauració…

Per tot això…

REBUTJEM LA INSTAL·LACIÓ DE MACRODEPÒSITS DE COMBUSTIBLE AL PORT:
NI 6, NI 18, NI 20. CAP D’ELLS!!
I EXIGIM:

Al Ajuntament d’Alacant la presentació del recurs de cassació contra la sentència del TSJCV del passat 23 d’abril de 2024 que avala la concessió de llicència ambiental per silenci positiu a l’empresa promotora.

A l’APA i al Ministeri de Transports i Agenda Urbana la revocació, rescissió o el procediment que es consideri de la modificació de la concessió atorgada a l’empresa XC Business 90 SL el 25 de juliol de 2019 pel Consell d’Administració de l’Autoritat Portuària, per descartar de forma definitiva aquesta aberrant instal·lació, que convertiria la nostra ciutat en un apèndix d’una gran planta petrolífera.

Al Ministeri de Transició Ecològica (MITECO) l’emissió preceptiva de les Declaracions d’Impacte Ambiental (DIA) que l’APA havia de requerir abans d’aprovar la modificació de la concessió el juliol de 2019, donat que aquest projecte afecta greument als LIC/ZEPA marins protegits, a les 6 platges urbanes i a tot el litoral de la ciutat.

A la Conselleria de Medi Ambient l’emissió de l’informe ambiental corresponent desfavorable sobre aquest projecte per les greus afectacions mediambientals que comporta sobre el nostre medi marí.

A la Conselleria de Justícia i Interior l’emissió de l’informe de seguretat i emergències corresponent desfavorable.

A més, i de manera urgent, reclamem a totes aquestes administracions la signatura d’un nou Conveni que, d’acord amb l’interès social i ambiental d’una ciutat europea mediterrània del segle XXI com és Alacant, rebutge de manera inequívoca i categòrica en l’actualitat i en el futur l’existència al Port d’Alacant de qualsevol instal·lació o activitat contaminant o perillosa, que incloga el compromís per al trasllat de les dues plantes industrials, la de fertilitzants químics i la petroquímica de betum asfàltic, a un polígon industrial, i que establiscai l’obligació que la resta d’activitats es realitzen complint les lleis de protecció del medi ambient i la salut humana aplicant les millors tècniques disponibles.

Com a col·lectius ciutadans, apostem per un Port sostenible, integrat a la ciutat i el desenvolupament econòmic del qual siga compatible amb els interessos generals d’Alacant, respectuós amb el medi ambient i la salut i seguretat dels alacantins i les alacantines. Per tant, exigim la retirada d’aquest projecte i de qualsevol altre de característiques similars que es puga plantejar en el futur.

 

Si estàs d'acord amb el manifest i vols més informació